REGNDALEN fra Velledalen i Sykkylven

REGNDALEN fra Velledalen i Sykkylven.

Regndalsvatnet er 429 m.o.h og går en øverst i Regndalen kommer en til ca 580 m.o.h.

Turen passer for alle , også barn (mindre barn må bæres). Sykkylven er ikke med i STIKKUT, men denne turen hadde passet til dette.

Tid fra turstart rolig 3-4 timer tur/retur

Kjør fra Sykkylven og innover dalen mot Velledalen. Etterat Fitja(Fet)vannet er passert , er det på høyre side ett skilt til Velle(dalen). Ca 3 km innover denne veien går en stikkvei ned til høyre mot en bro (ikke andre veier å velge mellom ned til høyre). Like før broen er det en klart markert parkeringsplass og her parkeres bilen.

Turen starter med å gå over broen. Skilt viser vei til høyre til Regndalen (ikke veien langs elva) Etter 200-300 meter går en vei opp til høyre, den skal du ikke ta, men fortsette rett frem. Noen hundre meter til 300-400 meter tar du av veien ved ett silt på høyre side av veien. Her kommer du inn på selve turstien til Regndalen. Stien er tydelig helt opp til Regndalsvatnet

Videre forbi Regndalsvatnet er det ikke sti, men en må finne veien til høyre for vannet. Noen ganger må en litt opp fra vannet for å klare å komme forbi. I bunnen av første del av regndalen finner en vakker foss.

Vil en enda videre må en godt til høyre side for fossen. Her kan det være litt vanskelig å finne vei, men ikke utsatt. Her kommer en igjen til en dalbunn med fosser som fører vann fra Regndalsbreen. Videre opp mot Regndalsbreen fra denne dalbunnen er ikke for alle

© KARTVERKET.   P for parkeringsplass er påført avmeg

© KARTVERKET. P for parkeringsplass er påført avmeg

© KARTVERKET

Etter bro skilt som viser vei til Regndalen

Her er det stien starter når en går av traktorveien. Skrivefeil? Sannsynlig ikke - reng og regn er ganske likt i uttale

Gammel kolmile som passeres på vei gjennom skogen. Ble brukt til fremstilling av trekull

Oppstigning langs elva fra Regndalen

Utsikt ned mot Velledalen på vei opp

Noe av turen går over svaberg. Her ser en lagdelt sandstein med skurelinjer fra istiden

Pausesteinen (stor steinblokk) ved setra før en kommer til Regndalsvatnet. Bak ligger Valljanykjen og til høyre Råna

Utsikt mot Regndalsvatnet.(Bildet tatt i mai med fortsatt mye snø. Passeres på høyre side, men ingen sti og ikke mulig å gå hele veien langs Regndalsvatnet

Fossen i nedre del av Regndalen. I bakgrunn Midtre Regndalstid

Regndalsvatnet.Turen gikk videre opp i dalen og en må finne veien godt til høyre for fossen. Ingen sti.I bakgrunn sees Urfjellet som høyste topp med Lafjellet litt mer til høyre.

Øvre del av Regndalen. Over kanten ligger Regndalsbreen. Turen opp hit tok en time ekstra tur/retur med innlagt fotopause. Bildet er fra august og det er lite snø igjen

Innerst i dalen til venstre ser en av fossene som har skjært seg inn i fjellsprekk

På veien ned når en kommer til Pausesteinen(og setra) er viktig å se etter varden som markerer stien ned igjen for å ikke komme feil ut på veien ned

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. På denne plassen kan du fortelle din historie og la de besøkende få vite litt mer om deg.

GOD TUR i vakker natur (dette kan du bli avhengig av, men det er ikke skadelig)