TVERRFJELLET

TVERRFJELLET 1494 m.o.h. (interpolering i kartet fra kartverket)

VASSHORNET 1232 m.o.h.

i Stranda. Nabofjell øst for Skruvane.

Turen er krevende opp til fjellplatået mot Vasshornet og spesielt opp til toppen av Tverrfjellet. Er for erfarne turgåere med en del klyving (ikke behov for tau).

Tid fra turstart fra Instesætra er 5 - 6 timer tur/retur. Tur/retur Vasshornet kan en klare på 3,5 - 4 timer.

Når en kjører fra Stranda, skal en passere 60 sona ved Helstad og kjøre videre til Rødset. Avkjørsel til høyre kan være noe vanskelig å oppdage hvis farten er stor. Det er bomveg her (koster kr. 50 pr. tur). Du kjører en lang tur (ca 7-8 km) på traktorveg opp Strandasmørskreddalen. Duskal kjøre forbi Rødsetstølen til veien slutter ved Instesætra. Ikke noe klar parkering her, så hvis det er folk på hyttene får en spørre om tillatelse. Her vil sannsynlig ikke være mange - dette er ikke Slogen.

Det er fin sti innover Vatnedalen , men på ett punkt må en av stien og krysse elva. Her er ikke noe bro så du må vasse (på rette stedet ikke over knehøyde med vann). Jeg valgte å gjøre det før utmunnig av elva fra Svartedalskjeften.

Jeg valgte å gå opp til høyre for elva i Svartedalskjeften, men andre siden er også mulig (der er på den siden helt oppe i skaret merking med varder, men dette opplevde jeg var vanskelig å finne etterhvert som en gikk nedover). Ikke gå for nært elva uansett på vei opp, for her er det noen skrenter.

Videre opp på venstre side av elva helt opp i skaret kan du prøve å vinne en del høyde på fjellet du skal på (Vasshorn siden). Opp til Vasshornet (nordre del av fjellplatået) gikk opp på nordvest siden. Det var bratt siste 50 -100 meter opptil Vasshornet, men ikke farlig. På slutten bare ur.

Fra Vasshornet mot toppen av Tverrfjellet følger nordre del av fjellet til en kommer til egga som er en veien til toppen. Det ser bratt og utilgjengelig ut, men når en nærmer seg finner en gode tak i fjellet. Det er mye mose og lav som dekker fjellet, slik at du må sikre deg godt tak i berget før du klyver videre. Spesielt i vått vær kan dette bli glatt.

Å nå toppen er en nytelse med en utsikt mot Skruvane i vest og de høye fjella i Sunnmørsalpene i nordvest.

© KARTVERKET

© KARTVERKET Markering med røde prikker av veien er gjort av meg

Tverrfjellet midt i bildet sett fra Svartedalen som ligger mellom Skruven (til høyre) og Sikholfjellet

Vasshornet (og Tverrfjellet ) sett fra Instesætra. Nordøstsiden.

Vatnedalen ned mot Instesætra sett fra Svartdalskjeften. Bilde er tatt seint en sommerkveld. Storhornet midt i bildet.

Vasshornet og Tverrfjellet sett fra Vatnedalen. Svartdalskjeften (skaret) midt i bildet. Bakom kan toppen på Skruven sees. Oppgangen tok jeg til venstre for elva

Veien opp mot Vasshornet.En del mose og annen vegetasjon, men mest ur. Siste delen opp til topp, ganske bratt ur.

Varden på Vasshornet1232 m.o.h. Utsikt mot nord-nordøst. Til høyre ryggen på Svartetindane. Til venstre sees fjellryggen med Leirvasshornet og Storhornet

Utsikt fra Vasshornet mot nordvest. Det kunne se ut til å bli dårlig vær. Til venstre Skruven. Midt i bildet Slogen og Smørskredtindane til høyre.

Veien til Tverrfjellet topp. Der kan sees flere varder, men toppen er midt i bildet. En krevende egg å klyve i spesielt på slutten mot toppen.

Toppvarden på Tverrfjellet. Utsikt mot syd

Panoramautsikt fra toppen på Tverrfjellet. Starter med utsikt mot nordvest med Skruven, Slogen og Smørskredtindane

Utsikt fra toppen mot sør. Molskreddalen

Tilbakeblikk på egga mot toppen av Tverrfjellet. Til høyre kan en se vatnet som nok har ført til navnet Vasshornet. Nærmest fjellet litttil venstre er Sikholfjellet (det er nok ikke mange som har hørt om) . Bak dette ligger Leirvasshornet med sin flate topp.

Egga påTverrfjellet er smal og egner seg ikke for tur for personer med høydeskrekk, men mulig hvis de ønsker en eksponeringsterapi

Vakkert i Vatnedalen en sen sommerkveld. Svartetindane (fjellryggen) i bakgrunnen