LJØSADALSTINDEN fra Riksheimdalen i Sykkylven

LJØSADALSTINDEN 1340 m.o.h. med oppgang Riksheimdalen. Toppen er ikke på kartet til Kartverket

Dette er ikke den vanligste ruten og betydelig lengre enn rutene fra Fet med oppgang motsatt side av fjellet. Turen er krevende i oppstigningen mot toppen og passer for fjellvante. Turen var 17 km lang pga veien gjennom Riksheimdalen. Ca 7 timer tur/rertur.

Kjør fra Sykkylven og over broa ved Ikornes. Inntil Erstad hvor en tar opp til høyre før ett stabbur. Etter noen hundre meter kommer en til en bom. Få parkeringsplasser her. Så er det den lange veien på grusveien opp Riksheimdalen (minst 1 time). Tidlig på våren kan veien øverst i dalen være dekt med snø, men det går greit å passere. Fortsetter innover forbi Storevatn som ligger på høyre side. Dette er en merket sti som går mot Trandalen. Du kan skrå oppover en rygg som går opp mellom Storevatnet og 3. vatnet. En kommer opp til ett skar (Straumsheimskaret) som ligger mellom Litlehornet (på kartet er denne toppen kalt Keipen) og Ljøsadalstinden og ser ned Straumsheimdalen ned mot Straumgjerde. Fra skaret følger en en vid renne opp mot toppen. Siste delen av denne rennen var krevende både opp og ned.Måtte gå forsiktig frem her for å finne gode feste.

Det er en fantastisk utsikt fra toppen, helt ut til Ålesund.Mange ser nok toppen derfra , men vet ikke hva den heter. Fra toppen ser en ned på Trollkyrkja, og det er mulig å gå ned til disse toppene, men det er bare den lengst nede som kan bestiges uten tau.

©KARTVERKET . P for parkering. Toppen merket med kryss.

©KARTVERKET . Omtrentlig turvei er avmerket fra der en tar av fra stien til Trandalen

Riksheimelva som renner langs veien opp Riksheimdalen. Dette var tidlig juni med fortsatt en del snø. I bakgrunnen ser en Synnavindsnipa og litt mer mot venstre Tungremstindane som en går opp på fra Riksheimdalen.

Veien går på østsiden av Storevatnet. I bakgrunn Tungremstindane.

Her ser en stien innover dalen. Ljøsadalstinden sees omtrent midt på bildet. Mot venstre Litlehornet og Keipen. Helt til høyre sees Skarrabben. En kan her se ryggen som går opp mot Straumsheimskaret

Her er en på ryggen opp mot Straumsheimskaret. Ned til venstre 3. vatnet. Tårnet er toppen en ser midt imot

Det er mye ur på veien opp mot Straumsheimskaret som ligger ut av bildekant til venstre. Toppen på Ljøsadalstinden sees til venstre

Ved Straumsheimskaret med Straumsheimdalen og ned i bunnen Straumgjerde.

Ryggen opp mot renna som er siste delen av veien mot toppen. Den ligger omtrent midt i bildet.

På vei opp renna som var vid til å begynne med

En del snøflekker på vei opp, men det gikk greit å gå utenom

Her ser en på veien ned. Det ser bratt ut og det var det, men gode tak i fjellet

Utsikt ved v aredn mot nordvest og Ålesund. Hundatinden midt i bildet. Synnavindsnipa til venstre.  Til høyre ligger Keipen i forgrunn og Skopphornet bakom. Megardsdalen er det en ser ned igjennom

Utsikt ved v aredn mot nordvest og Ålesund. Hundatinden midt i bildet. Synnavindsnipa til venstre. Til høyre ligger Keipen i forgrunn og Skopphornet bakom. Megardsdalen er det en ser ned igjennom

Utsikt mot sør. Toppen en ser er ikke Blåbretinden, den ligger bakom. Til høyre for denne ser en Skarrabben og den brede ryggen på Råna.

Utsikt mot øst og Trollkyrkja. Til høyre først Dravlausegga og bak den Hammarsetttindane, bak der igjen og mer midt på bildet Langfjella.

Nok ett bilde med utsikt mot Ålesund mellom Hundatiden og Skopphornet. Keipen i forgrunn.

Utsikt mot vest mot Storevatnet og Synnavindsnipa midt i bildet. Litt mot venstre kan en se Stokkfonntinden.