LEVANDEHORNET via BREIDFJELLET

Tur med oppgang fra Årsetdalen ved Vartdal (Søre) fra kraftstasjonen. Breidfjellet 713 m.o.h. og LEVANDEHORNET 917 m.o.h. Det finnes alternativ rute til Levandehornet lenger oppe i Årsetdalen

Turen passer for alle. Fantastisk utsikt fra Levandehornet og om en ikke ønsker kan en gå forbi Breidfjellet.

Tid for turen er 4 - 5 timer tur/retur med jevnt tempo

Kjør til Vartdal (Søre) og ta veien i Årsetdalen like etter elva (Storeelva) som renner ut i ved Vartdal. Kjør ca 1 1/2 km oppover veien. (Ikke ta av for tidlig til høyre). En kan se rørgata næremest fra veien der en skal ta opp til høyre. Parkering ved kraftstasjonen.

Følg god sti opp langs rørgaten. Det er ikke mulig å komme over til andre side av Litlevatnet ved første demning. Gå på høyre side av Litlevatnet og kryss ved neste demning hvor steiner er lagt ut slik at det er greit å krysse. Herfra er det bare å sikte seg rett opp mot Breidfjellet. Terrreng med stort sett lav lyng og mose. Breidfjellet er flatt og har ikke noe markert topp, men det ligger varder som er utsiktspunkt mot Vartdal til nord og mot Årsetdalen mot øst. Turen opp tok ca 1 ½ time.

Fra Breidfjellet ser en Levandehornet mot nordøst. Jeg siktet meg mot nærmeste ende av fjellet. Måtte ta litt mot sør for å unngå å måtte gå for langt ned i skaret mellom de to «toppene». Opp ryggen mot Levandehornet var det ikke sti, bratt, men enkelt å gå opp. Helt opp mot toppen var den en bratt steinknaus som virket vanskelig å komme opp. Her måtte jeg ta litt til høyre for å komme opp det siste stykket til toppen. 3 varder på toppen som er som en vinkel på 90 grader. En lokal turgåer fortalte at utsikten her var fantastisk. Det stemte. Selv med bare 917 m.o.h. var det en utrolig utsikt i alle retninger mot Sunnmørsalpenes mange topper.

Nedturen gikk på østsiden av fjellet langs egga på en godt merket sti ned fjellet. Videre fra foten av fjellet til Store Risaskarvatn var det ikke noe godt markert sti, men lett å sikte ut retningen ned til demningen som måtte krysses. Lyngterreng med lite kratt som var lett å gå i. Levandehornet kan bestiges alene og er virkelig verdt en tur. Beregn 4 - 5 timer og det er da mulig å ta det som en ettermiddagstur.

©KARTVERKET . P er satt på for å markere parkeringsplass

©KARTVERKET  Pil viser hvor en krysser for å komme over Risaskarvatnet

©KARTVERKET Pil viser hvor en krysser for å komme over Risaskarvatnet

Kraftstasjonen hvor parkeringsområdet er

Stien opp i Risaskaret går langs rørgata en kan se litt av i høyre billedkant. Vartdal  med Hjørugavåg i bakgrunnen på andre siden av fjorden

Stien opp i Risaskaret går langs rørgata en kan se litt av i høyre billedkant. Vartdal med Hjørugavåg i bakgrunnen på andre siden av fjorden

Bildet tatt på vei opp til Breidfjellet, men omtrent midt i bildet ser en demningen (hus med grønt tak) hvor en må passere vannet. I bakgrunnen til høyre er Bergehornet

Toppen på Breidfjellet. Utsikt mot nordvest med Sula til høyre og Hareidlandet til venstre

Levandehornet sett fra Breidfjellet. Til høyre er Saudahornet og til venstre langt bak i horisonten mener jeg er Romedalstiden

Oppgang til Levandehornet var rett mot toppen til høyre for snøflekken, men siste stykket mot toppen mer mot høyre for å unngå bergknausen helt opp mot toppen

Siste del av veien mot toppen til høyre for nordvestryggen. Godt feste i underlaget og greit å gå opp

Utsikt mot nordvest med Vartdal ned til høyre og Hareidlandet i bakgrunnen

Utsikt fra levandehornet tilbake mot Breidfjellet. Vartdal ned til høyre og Hareidlandet i bakgrunnen

Toppen på Levandehornet med 2 av vardene. I bakgrunnen sees Vassdalstinden

Panoramautsikt fra Levandehornet

Utsikt mot sør. Til venstre vil Ørsta ligge bak fjella. Toppene en ser midt i bildet Heidskredhornet, Vardehornet og Nivane

Utsikt mot nordøst.Midt i bildet er sannsynlig Molladalstindane med Jønshorn (bak fjellryggen). Litt til høyre sees Fossholtinden og Åvasstinden. Helt til høyre Romedalstinden

Ned ryggen på sørsiden av Levandehornet

Sti ned ryggen på sørsiden av Levandehornet. Til venstre sees Vassdalstinden

Veien tilbake  ned mot Store Risaskarvatn. Bergehornet midt i bildet. Dette var ca kl 20.00 i slutten av april 2019 og det var fortsatt fint lys å gå i

Veien tilbake ned mot Store Risaskarvatn. Bergehornet midt i bildet. Dette var ca kl 20.00 i slutten av april 2019 og det var fortsatt fint lys å gå i