GJEVENAKKEN og KEIPEN

GJEVENAKKEN 627 m.o.h og KEIPEN 834 m.o.h fra Hundeidvika.

Begge turer er krevende pga oppstigning og nedstigning nesten 300 meter i bratt skogsterreng uten sti. Når du først har nådd skaret er det greit å gå til Gjevenakken. Også rimelig greit med vakker utsikt å gå mot Keipen, men siste stykket mot toppen er krevende.

Tid opp til Gjevenakken fra Ålen ca 1 - 1½ time og til Keipen ca.2 timer. Frem til sætra må en gå ca 2 km på traktorvei.

Kjør fra Sykkylven over broa til Ikornes og ta til Hundeidvik. Du kjører gjennom "sentrum" og passerer Formfin fabrikken på høyre hånd. Like etter er der en bratt grusbakke på venstre side. Veien passerer 2-3 hus og så starter traktorveien. Parkering er like etter du har kjørt forbi det åpne jordet på venstre hånd, ca 50 - 60 meter. Her er det en parkeringsplass på venstre hånd med plass til 2-3 biler. Obs! ikke vill-parker. Spør heller om tillatelse hvis du vil parkere andre steder. (Å kjøre opp andre veien i Megardsdalen hvor det er fin parkeringsplass vet jeg om ikke er så enkelt mtp. å komme seg over elva og til Ålen).

Her starter turen innover dalen mot Ålen sætra på en relativt flat traktorvei.

Ved Ålen sætra tar en rett opp mot fjellet gjennom skogen. Ingen sti. Ca 300 meter stigning. Etterhvert som du kommer over "tre-grensa" ser du en svær fjellhammer. Der må du skrå mot høyre opp mot fjellryggen og skaret som du ser mot "himmelsjå". Dette er viktig også på nedtur. Går du rett ned fra skaret kommer du til noen fjellhammere.

Oppe på skaret er GJEVENAKKEN med sine høyspentmaster til høyre. En fantastisk utsikt likevel.

For å komme til KEIPEN må du opp en relativt bratt rygg og deretter fortsette innover over ett par mindre rygger. Når du er ved fjellveggen som er en del av Keipen er der en tydelig dyresti opp ryggen. Tilslutt kommer du til en grov steinur som du må skrå til venstre oppover (lurt å merke veien mtp nedtur). Over ura er du i bratt terreng med godt feste i vegetasjonen. Her går du rett opp til du kanskje møter en snøflekk. Du må passere mot venstre under (obs. ikke gjør hvis der utoverhengende skavl). En viss risiko kan det være med å passere under denne snøflekken. Forbi denne kommer du opp på platået som er Keipen og den videre vei til Hundatinden.

Her er veien fra Sykkylven til Hundeidvik. Ferge går fra Festøya til Hundeidvik

Her er avmerket sted for Parkering og omtrentlige sti opp til skaret ved Gjevenakken.

Ålen. I bakgrunnen Skopphornet. På andre siden av traktorveien starter du på turen gjennom skog mot fjellet

Her er skogen det banes vei igjennom rett opp.Midt på bildet ser du en fjellhammer med snø ovenom. Godt under denn må du skrå til høyre

På vei opp over

På vei opp over "tregrensa" ser du denne fjellhammaren som du skrår godt under. Tidlig bår og en del snø og rasfonner i fjellsiden.

Oppe i skaret ser du Gjevenakken. Veien bort er mer i høyre bildekant. Litt dyrestier å følge opp på Gjevenakken.

Panoramautsikt fra Gjevenakken

Her ser ryggen som er starten på vei mot Keipen (som sees som en liten spiss bak). Bildet er tatt på vei fra Gjevenakken og det var tidlig vår med mye snø. Oppgangen er langs fjellkanten (ingen sti)

Her ser en nærmere veien mot Keipen. Ingen sti, men finner vei til høyre for snøflekkene.

Veien er over noen små topper før en står ved veggen til Keipen. Den siste av disse toppene er det ett sted hvor det kreves litt klyving (1 meter uten noe sted å sette foten), men ikke utsatt

Det er en mektig utsikt å stå ved veggen til Keipen. Her ser en både Jønshorn og Randers topp, Sylvkallen og Dalegubben.

En dyresti går opp langs kanten her (det bør ikke være så mye snø når du går her. Tidligere bilde). Når du kommer til en grov ur , må du krysse skrått over den

Her har jeg merket med kritt for å finne veien ned igjen gjennom ura

Siste del av veien til Keipen gikk på vegetasjon med godt feste. Her måtte jeg passere under snøflekken et kort stykke (kanskje ikke helt trygt, men den virket stabil og fast)

På Keipen og nyter utsikten mot Hjørundfjorden

PANORAMAUTSIKT fra KEIPEN. Lyden som høres er fra motorcrossbane i Hundeidvik om du skulle lure på det

Utsikt mot Hundatinden. Her ser du sti, men det er dyresti. Har vært på Hundatinden, men det er lenge siden. Sannsynlig kommer en videre beskrivelse senere i sommer