GRØTHORNET og LIAHORNET fra Årsetdalen (Vartdal)

GRØTHORNET 1045 m.o.h og LIAHORNET 1035 m.o.h. + RAUDETINDANE 937 m.o.h.

Turen opp til Grøthornet og mellom Grøthornet og Liahornet er krevende og asser mest for fjellvante. Det finnes en enklere vei til Liahornet fra Liadalen.

Turen gikk tur/retur samme vei og tid var 6 - 7 timer.

Kjør til Vartdal (sør) og opp Årsetdalen til kraftverket i Risaskaret. Her er det fin tillaget sti opp langs rørgata opptil Risaskarvatnet (Litlevatnet).

Fortsetter på høyre side av Store Risaskarvatnet nesten helt til ende. Det er sti innover langs vatnet, sannsynlig en dyresti. Nesten ved ende av vatnet må en opp skaret mellom Hestefjellet og ryggen opp mot Raudetindane. Her kan det være en del parti hvor en må gå gjennom ur med store steinblokker. Opp i skaret er det mest hensiktsmessig å sikte seg rett opp mot høyeste punkt på Raudetindane (mindre ur å gå i).

Fortsetter en videre langs Raudetindane kan en komme til Bergehornet.

Fra omkring høyeste punkt på Raudetidane hvor der en varde tar en nesten rett mot vest og følger egga eller tett til denne helt frem til første topp på Grøthornet og videre til høyeste topp (boken for å skrive seg inn i ligger under en stein ett par meter under varden. Fantastisk utsikt i alle retninger. Turen frem dit tok 2,5 timer.

Liahornet ligger fristende nær, selv om oppgang fra Liadalen er mer vanlig. Ura ned til skaret mellom Grøthornet og Liahornet er bratt og krevende ur. Ikke gå for langt ut mot egga på vei ned. Laveste punkt mellom de 2 toppene er på ca 775 m.o.h. Fra dette skaret, Skålaskaret, er det en fin sti opp langs egga på Liahornet, slik at her går raskere unna enn opp og ned Grøthornet. Fantastisk utsikt mot sør, vest og nord mot Ørsta og Hareidlandet fra Liahornet.

Jeg returnerte samme vei, tilbake over Grøthornet og ned til og langs Risaskarvatnet og ned Risaskaret.

©KARTVERKET . P er satt ved parkeringsplass ved kraftstasjon

©KARTVERKET

Sti opp Risaskaret til vatnet går ved siden av rørgata som ender ved krafstasjonen

Det finnes en sti (dyretråkk?)som går inn langs Store Risaskarvatnet frem mot Hestefjellet

Laveste punkt hvor det er snøfritt er stedet hvor oppgang opp fjellryggen til varden på Raudetindane (er der en ser toppen like til høyre for midten av bildet)

Opp skaret ved Hestefjellet, hvor det er en del ur som må passeres

På vei opp mot med tsikt ned mot skaret en går opp med Risaskarvatnet og Hestefjellet nærmest. Midt i bakgrunn er Levandehornet

Terreng med lav vegetasjon og noe ur før en kommer frem mot egga opp til Grøthornet

På egga på vei til Grøthornet. Bakerste topp er hovedtaoppen. Skavl som en ikke må gå ut på.

Toppen. Noen steder måtte en gå noe under egga til venstre

Toppvarden på Grøthornet med Liahornet til venstre for varden

Utsikt fra Grøthornet mot vest mot Vartdalsfjorden og Hareidlandet

Utsikt mot sørøst med Liadalsnipa til høyre i bildet

Panoramautsikt fra Grøthornet

Boks med turbok på Grøthornet ligger under varden

Veien ned fra Grøthornet sett fra Skålaskaret (skaret mellom Grøthornet og Liahornet. Dette var bratt og veien ned og opp måtte legges ett godt stykke fra egga. Mot høyre side

Veien opp til LIahornet gikk langs en rimelig godt markert sti langs egga. Den ser vanskelig ut, men var det ikke.

På Liahornet med utsikt ned mot Ørstafjorden og utover Rovdefjorden

Ørstafjorden og Liadalsnipa i sørøst

PÅ Liahornet med utsikt til bake til Grøthornet til høyre og Bergehornet til venstre. Fjernt i horisonten ser en Molladalstindane med Jønshorn

Varden på Raudetindane med Storerisaskarvatnet og Breidfjellet og Levandehornet i bakgrunnen for vatnet. God utsikt på Sunnmørsalpene også her

Varm dag og lang tur og da passer det med et restitusjonsbad