NORDRE SMØRSKREDTIND via Strandamolskreddalen fra Rødsetstølen og opp fra Tverrdalen

NORDRE SMØRSKREDTIND 1606 m.o.h . Det er fantastisk tur til Sunnmørsalpenes 3. høyeste topp (Kvitegga 1700 m.o.h. og nabofjellet Store Smørskredtind 1631m.o.h er høyere ) Slogen som du kan se ned på 1564 m.o.h.

Nordre Smørskredtind passer for vante fjellfolk. Den er mindre krevende enn Slogen , men en må passere over bre i korte partier. Beste tiden å gå der er i august og så lenge det er varmt. Da er bløtt lag på breen og lett å få feste. Kan være greit med en isøks, men stegjern er ikke nødvendig når øverste laget på breen er bløtt.

Tid fra turstart fra parkering ved Rødsetstølen er tur/retur 6 -7 timer (bruket 3 timer opp med ett jevnt tempo)

For å komme til fjellet må du fra Strandadalen ta av ved Rødset. Kommer en fra Stranda tar en av til høyre. Bomveg kr. 50.- Lang kjøretur opp Strandamoldskreddalen til Rødsetstølen . Her finnes parkeringsplasser. Derfra må du sikte deg inn på Tverrdalen. Det er bro over elva og defra en tydelig sti. Når du kommer opp til det største vannet i Tverrdalen (ca 1/2 time) , må du begynne å tenke på å skrå opp fjellsiden på høyre side. Her er en del dyretråkk som kan ligne stier. Hvis en ser skrått oppover ser en noe som sies å være ett skar. Det laveste punktet på fjellryggen. Du må holde deg under noe hammere som en ser opp langt opp i fjellsiden. Når disse er passert flater lia litt ut og her måtte jeg skikte meg mer rett opp i ura for å komme forbi oen hammere på venstre side.

Når en er opp og ser toppen i det "fjerne" fulgte jeg kanten av fjellet slik at jeg så ned i Svartdalen på andre siden av fjellet. Videre siktet jeg meg mot breen langs egga opptil toppen helt til venstre. Her var det litt bratt, men ingen fare for å gli langt om en falt. Gikk rett opp og fulgte toppen på breen langs egga. Kom ned i en dump i breen og krysset her og kom opp i en ur.  Det mulig en kan gå til toppen langs egga, men jeg valgte å krysse litt frem og tilbake i ura og gikk minst mulig på snøflekkene , som mange steder var bratte. Noe kryssing av snø ble det likevel på vei til toppen.

Det var nok lite snø i år pga varm sommer, men en kunne ikke unngå den helt.

Dette var en fantastisk tur som jeg hadde utsatt mange ganger , da jeg fryktet den var langt mer krevende enn den var. Denne turen bør du ta.

©KARTVERKET.  P er parkeringsplass

©KARTVERKET. P er parkeringsplass

Her lia en skråer opp og når skaret omtrent midt på bildet. Litt dyrtråkk fantes og ellers var det lav vegetasjon

©KARTVERKET . Prikkene har jeg satt inn for å vise omtrentlig rute. Siste prikk viser toppen.

Noen steder var det sti, sannsynlig laget av dyr. Midt på bildet ser du hammeren du må under på vei opp til skaret

Terrenget flater litt ut etter hammeren er passert. Videre går en opp i skaret litt til høyre for midten for å unngå også her noen hammere

Her kan en se ned skråningen en har gått fra Tverrdalen. I bunnen sees Rødsetstølen. Rett i mot ser en ryggen av Svartetindane og til høyre Sikholfjellet

Dette er ura like før en kommer opp og ser toppen

Her er ryggen som fører frem mot siste stykket mot toppen (ca 1/2 time igjen). Den største breen må passeres og gjrde jeg i skråningen som sees helt til venstre og fulgte brekanten helt inn mot eggen (men pass selvsagt på smelterenner)

Utsikten fra egga på vei mot toppen (før breen). Svartdalen. Midt i bildet ser en toppen av Dalemannshornet med Saurdalsnibba foran. Foran der igjen er Bolten. Toppen som stikker opp litt til venstre er Brunstadhornet.

Her er breen en må passere, som jeg gjorde godt til venstre og deretter gikk langs toppen av breen

Her var en dump i breen og jeg valgte å gå over på ura til høyre og krysse oppover den mot toppen. Toppen ser en herfra

Utsikten mot vest med Store smørskredtind til venstre. Jakta rager høyest opp deretter. Og her ser du til høyre på den lavere Slogen. Jeg hadde fjellet for meg selv, slik var det nok ikke på Slogen.

Utsikt mot nordøst. Leirvasshornet til høyre med Storhornet stikkende ut til venstre. Stranda sees ned i dalen

Utsikt mot syd - sydvest. Skruvane til venstre. Fivelstadnibba stikker litt ut høyre. På andre siden av Noransgdalen sees Staven og Keipen. Midt i bildet ligger Kvitegga ett sted (høyste topp i Sunnmørsalpene)

På toppen

På toppen og ser på veien tilbake . Rødsetstølen ned i dalbunnen. Leirvasshornet til venstre. Svartetindane med Emdalstindane bak. Sikholfjellet til høyre

Veien ned igjen og siktet meg mot vatna ned i dalen