GEITHORNET fra Liasætra og opp Habostaddalen over Steinreset

GEITHORNET 1460 m.o.h.

Turen er bare for erfarne turgåere som liker mye klyving.

Tiden ene veien var 5 timer, men 2,5 timer tok det fra Liasætra frem til foten av fjellet. Dette kan kortes ned ved å kjøre opp fra Urke så langt en kommer i Langsæterdalen (det er dit en gjerne går fra når en skal gå Urkeegga)

Fra Stranda tar en av til Engeset og kjører etterhvert på bomveg frem til Liasætra, går opp hele Habostaddalen til Patchellhytta. Videre på veien mot Slogen, men går videre over Steinreset (skaret der en tar av til Slogen) og ned i dalen mot vannet som heter Isavatnet.

Her ser en hele Geithornet og toppen ligger lengst mot vest. Oppturen starter på en rås ved høyre siden av elva som renner ned fra fjellet. Når en kommer opp til vatnet, må en gå til venstre for vatnet oppover ur og noen snøflekker (bløt på sommeren med godt feste)opp mot en markert hammer. I nedre del av denne er der en liten renne (se bilder) som er grei gå opp i. Deretter går en rett opp mot egga, men turen videre blir mange steder godt under egga. Ingen sti. En må finne beste vei i område med mye svaberg. Det tar gjerne 1 - 1 1/2 time å komme seg frem mot toppen. Stadig kan en tro at nå en fremme bare for å se at det dukker opp en videre egg foran en. Det er nesten på mot siste del av turen mot toppen at en må klyve ett stykke med å holde seg på kanten og egga og forflytte seg nærmest i mageleie bortetter. Det er noen sprekker enkelte steder for å feste foten og noen steder kan en gå på baksiden av eggen. Men der er det ikke mye å gå på.

Når en etter 5 - 6 timer har strevd seg frem til toppen, skal en ha god utholdenhet for å sette igang med returen og vite at det tar tid å komme seg tilbake.

Dessverre litt dårlig kvalitet på neon av bildene.

©KARTVERKET .  P for parkering ved Liasætra

©KARTVERKET . P for parkering ved Liasætra

©KARTVERKET

©KARTVERKET . Omtrentlig veivalg er anført med rødt

Geithornet med toppen til venstre. Vannet heter Isavatnet. Her kan en se stien som går videre  nedover til Langesæterdalen og Urke. Oppturen starter til høyre på den grønne råsa ved siden av elva.

Geithornet med toppen til venstre. Vannet heter Isavatnet. Her kan en se stien som går videre nedover til Langesæterdalen og Urke. Oppturen starter til høyre på den grønne råsa ved siden av elva.

Her ser en nedover råsa en må gå opptil skaret hvor ett lite vann ligger.

Til høyre for elva går en opp

Vannet som elva har utgangspunkt fra. Videre oppgang er på venstre side av vannet.

Ura fra vannet som en går frem til den markerte langsgående hammeren. Ingen sti.

Enkelte steder kan en gå på snø for å komme frem mot nedre del av hammeren som en har ser i bakgrunnen

Veien videre opp mot hammeren til skaret som ligger rett ovenfor der hammeren stikker høyere opp i venstre bildekant

Her ser en skaret i hammerentil venstre. I Høyre bildekant er det også ett skar, men det virket nok noe mer krevende å gå opp eller ned.

Her går en videre opp langshammeren, nesten helt opp mot egga. Det er bratt , men godt tak her. Veivalget må stadig vurderes.

Her er vi på vei tilbake under egga og en kan se at her er det mye svaberg og veivalget måtte gjøres nøye og tok tid.

Bak meg ligger veien videre ganske tidlig langs egga. Her måtte en gå under egga. Hele tiden var det slik at vi trodde nå var toppen der snart, bare for å oppleve at det lå mere bakom det vi kunne se. Det tok nesten 1 1/2 time å passere langs egga. Farta målt med GPS klokke var 0,2 - 0,4 km i timen

Her ser en partiet hvor en måtte holde seg på kanten av egga og forflytte seg sidelengs i mageleie

Noen steder var det en liten kant bak egga som en kunne gå på. Dette var helt mot slutten mot toppen

Tåka lå på baksiden av egga. Som nevnt er det siste delen av veien mot toppen at en kan gå langs selve egga, for det meste gikk turen under egga

De 2 toppvardene på Geithornet. Bakom kan en se ned på Saksa og fjella på andre siden av Hjørundfjorden

PANORAMA fra Geithornet. Starter med utsikt mot øst mot Brekketindane, deretter Smørskredtindane. Slogen stikker opp som en spiss i tåkehavet. Så ser en over Hjørndfjorden mot Sæbø. Saksa mot vest. Gjemt i tåkehavet er Vellesæterhornet og Gullmorhornet

Utsikt mot vest mot Sæbø. Nærmest til venstre ligger Urkeegga.

Toppen på Slogen til høyre. Smørskredtindane til venstre. Toppen en ser bakom uten tåke er Staven med Keipen

Gullmorbreen på nordsiden av fjellet