TÅRNET og FLOSTEINNIBBA i Stranda

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. På denne plassen kan du fortelle din historie og la de besøkende få vite litt mer om deg.

TÅRNET 1378 m.o.h. og FLOSTEINNIBBA 1514 m.o.h.

Turen passer for turgåere med litt erfaring. Egentlig aldri spesielt utsatt selvom en går langs fjellkanten. Ett sted må du mulig strekke seg litt for å komme ned (se tekst).

Tid fra turstart og med rundtur (retur) andre veien ned fra Flosteinnibba er ca 5 - 6 timer i rolig tempo

TÅRNET og FLOSTEINNIBBA fra Strandadalen ved Røyr. Oppgang starter ved Røyr. Det finnes skilt, men det er lett å kjøre forbi når en kommer fra Stranda. Skiltet står rett etter haugene som rasvern og før en kommer til den nye overbygde tunnelen (også rasvern). Skilt med reklame for Stranda Hotell på samme sted. Parkering må gjøres ved veien. Turen er også beskrevet når det gjelder Flosteinnibba i Morotur.

Det er godt markert sti forbi rasvernet til over tregrensa. Deretter kan stien være noen steder lett å bomme på, men en finner den nok igjen. Oppover skaret med vatna er der fortsatt sti og små varder som viser veien.

Siden turen er til Tårnet, må du ved første lille vatnet ta til høyre opp til toppen markert med høyde 1222 m.o.h. Det er bra å sikte seg mot det som ser ut til å være høyeste punkt. Ur med store steiner og en del vegetasjon. Allerede har på toppen får du fin utsikt mot Strandadalen ned til Stranda.

Videre fra topp 1222 kan det virke som det vanskelig å gå, men når en nærmer seg mot skaret mellom denne toppen og ryggen mot Tårnet ser du fort at dette er greit å gå. Terreng med lav vegetasjon (mose og lav)

Det er litt klyving mot (høyeste) toppen til Tårnet, men ikke krevende. Overgangen til den lavere toppen med varde er noe mer krevende og på et punkt opplevde jeg at jeg måtte strekke meg bra ut for å komme ned. Hjelper en hverandre vil det gå greit. Ikke noe farlig passasje.

Videre gikk turen langs egga/fjellkanten opp til Flosteinnibba.

Hele tiden har du en fantastisk utsikt mot Synnylvsfjorden inn mot Hellesylt og starten på Geirangerfjorden.

Turen ned Flosteinnibba går en mot nord på fjellplatået og følger egga i nordlig retning ned til skaret mellom Flosteinibba og Overvollshornet i nord (om du har ekstra krefter tar det bare ca 1 time hver vei i rolig tempo og gå den flate ura til toppen på Overvollshornet). Nedover ura fra skaret mot vest. Ingen sti, men sikt deg nedover mot vest slik at du kommer nedenom om en hammer foran det minste vannet. Du kan gå ned til det store vannet, men litt kronglete å komme seg frem til stedet for retur til Røyr (forbi det lille vannet).

©KARTVERKET. Pfor parkering og orange prikker for å vise veien er tilføyd av meg

Det er god merket på stien gjennom skogen og stien er ganske tydelig

Veien opp etter skoggrensa er passert. Veien går til venstre ett godt stykke unna elva, men en ender opp i skaret midt på bildet (tåke denne dagen bildet ble tatt). Ryggen til topp 1222 m.o.h er til høyre

Mer høstlige farger på turen opp mot skaret med vatnene og topp 1222 m.o.h til høyre

Topp 1222 m.o.h til høyre og turen gikk i ura foran det lille vannet. Ryggen mot Tårnet på venstre side

Toppvarden på topp 1222 m.o.h med utsikt mot syd.Kvitegga (ikke den høyeste i Sunnmørsalpene)sees omtrent midt i bildet

Her er overgangen fra topp 1222 m.o.h mot ryggen som går til Tårnet. Det kan se krevende ut, men er det ikke. Det er ikke vanskelig å finne rett vei langs fjellryggen

Veien mot Tårnet i område hvor det var noe smalt, men trygt å gå. Varden på høyeste topp seesi midten.

Varden på høyeste topp på Tårnet. Utikt mot Synnylvsfjorden inn mot Hellesylt

Utsikt fra Tårnet mot Synnylvsfjorden og start på Geirangerfjorden til venstre. Ikke alltid mulig å få solskinnsbilder

Utsikt mot Oaldsbygda på andre siden av Storfjorden (Synnylvsfjorden)

Utsikt mot Nord fra Tårnet , nedover Strandadalen. Overvollshornet til høyre

På vei mot Flosteinnibba med utsikt mot Tårnet. Det var overgang mellom disse 2 topper som var litt krevende og noe bratt opp til toppen med synlig varde

Utsikt mot Synnylvsfjorden på vei til Flosteinnibba.

Utsikt fra Tårnet mot Flosteinnibba og Overvollshornet til venstre. Her ser en egga en må gå langs, men det ser verre ut enn det det er. Men høydeskrekk bør du ikke ha.

Egga mot Flosteinnibba. Den var grei å gå på delvis vegetasjon. Ingen sti.

Utsikt fra Flosteinnibba mot Synnylvsfjorden. Sol i vannet, men ingen solskinnsdag

Utsikt mot nordøst fra Flosteinibba med Fjørstaddalen. Fremste Blåhornet midt i bildet og Åkernesnibba til høyre.  Rett under Flosteinnibba ligger målestasjonen for Åkernesrenna

Utsikt mot nordøst fra Flosteinibba med Fjørstaddalen. Fremste Blåhornet midt i bildet og Åkernesnibba til høyre. Rett under Flosteinnibba ligger målestasjonen for Åkernesrenna

Utsikt mot Synnylvsfjorden fra Flosteinibba i fint vær

Ryggen (egga) ned fra Flosteinnibba , som nok kan føles krevende for mange. Tar en seg god tid og sikter seg ut veien (delvis sti) går det meget greit. I bakgrunn Overvollshornet, som er enkelt å gå til fra skaret mellom de 2 fjell.

Veien ned igjen fra Flosteinnibba. For det meste ur.

Er været bra (fra juni) kan en bade i vannet under Flosteinnibba. Avkjølende.