HELLENAKKEN – GRØDET ved Vatne

Turen passer for alle med noe utholdenhet. Vakkert og enkelt terreng å gå i, sti opp og ned fra fjellet og lyngterreng med stort sett lav vegetasjon resten av veien.

Turen er lang på 4-5 timer, men både turen til Hovsetsætra fra Vatne og til Hellenakken (Stikk-Ut tur) fra Helle kan tas som enkeltturer (ca 2,5 timer tur/retur) og Grødet kan en gå til med annen oppgang (Vannverket til Vatne)

Her må en planlegge samkjøring slik at en bil settes ved start i Ulvestadveien og en på Helle ved sti til Hellenakken. Hvis ikke en føler seg sprek nok til å gå begge veier. Å gå tilbake langs vei er kjedelig.

START VATNE; i Vatne sentrum fra Ålesund tar en første vei til venstre etter en har passert bygningen det står Ulven på. Sti starter på andre siden for ett gult hus. Skilt står til Hovsetra på ei garasje og på andre siden er det et stabbur. Du velger veien til høyre (til venstre kommer du til bolighus). Parkering finnes like før kommer til starten for turen.

START ved oppgang til HELLENAKKEN; vil en i se StikkUt skilt ved veien i Orvika.

Tur fra Vatne (Ulvestadvegen) til Hovsetsætra og til Hovsetvatna. Her kan en velge å svinge innom Grødet 684 m.o.h (tar mindre enn 1 time ekstra) eller gå videre ryggen utover mot nord. Opp til Grødet finner en sti.

Fra Grødet for å fortsette mot Hellenakken, skrår en seg mot ryggen som går mot Hellenakken. Høyeste punktet her, Hovsetheia er på 594, men er ikke spesielt markert.

Veien ned mot det langstrakte skaret mellom Hovsetheia og Hellenakken (Harfloget og Langsetskaret) er det lurt å gå ned mest mot høyre side for å ikke miste for mye høyde. Det er langt frem til en kommer til den merkede stien opp på Hellenakkken 454 m.o.h.

Når en er på toppen av Hellenakken, kan en da om en ønsker det følge en sti videre ut på ytterste del av nakken, Langsetnakken 447 m.o.h. Det tar tur retur ca ½ time.

Turen ned fra Hellenakken til Helle har en god sti, men er bratt og noen kan synes det er krevende fordi det er bratt.

Hele turen fra Hovsetheia og Grødet og utover vil en ha en flott utsikt mot havet i nord og fjellene i øst (Blåskjerdingen mm.) og fjellene i vest på andre siden av Vatnefjorden (Hellandshornet, Keipen og Storfjellet mm.). Turen opp til Hovsætra går i vakkert skogsterreng og etter hvert på en rygg med utsikt bratt ned mot Vatnefjorden på ene siden og en elv som renner i en dyp kløft (canyon) under ryggen en går opp.

©KARTVERKET . Her ser en hele fjellryggen med Grødet

©KARTVERKET  Ulvestadvegen følges og på andre side av Utgård starter turen mellom en garasje og ett stabbur

©KARTVERKET Ulvestadvegen følges og på andre side av Utgård starter turen mellom en garasje og ett stabbur

©KARTVERKET  Her ser en området hvor turen ender (eller starter som Stikk-UT) mot Hellenakken

©KARTVERKET Her ser en området hvor turen ender (eller starter som Stikk-UT) mot Hellenakken

Starten på stien . Skiltet henger på garasjen. Opp til høyre

Utsikt ut Vatnefjorden fra Hovsetsetra. Dryna og Midøya ut i havet og Hellenakken til høyre

Hovsetsetra og turen videre går opp på kollen til venstre i bildet

Hovsetvatnet sett fra nord. Grøtshornet og Storhornet i bakgrunnen. Stien opp til Grødet går på venstre side

Sti opp mot Grødet og toppen sees i bakgrunnen

Utsikt fra Grødet med Ålesund i det fjerne litt høyre for midten

Sett fra Grødet ryggen med Hovsetheia som fører ut mot Hellenakken, som en kan se stikke opp som en mørkgrønn koll til høyre (bakom ligger Midøya med Bløkallen)

Varden på Grødet med utsikt mot nord

Veien ned fra Grødet mot veien videre fra Hovsetheia til Hellenakken. Her var det ikke sti, men enkelt å komme frem

På Hovsetheia med Hellenakken omtrent midt i bildet. Veien videre går mot høyre side av bildekant for å komme over skaret til Hellenakken

Veien ned mot skaret til Hellenakken. Det viktig å holde seg oppe på ryggen for å unngå for mye vegetasjon. Ned til høyre ligger Vestrefjorden

Skaret med myrvann med tyri. I bakgrunnen sees Blåskjerdingen. Helt til høyre ser en ryggen på Øtrefjellet

Opp mot Hellenakken kommer en inn på en godt tillaget sti

Toppvarden på Hellenakken. Tilbakeblikk på ryggen en gikk over med Vatnefjorden ned til høyre

På Hellenakken med utsikt mot nordvest med Nordøyane. Dryna foran og over armen

Utsikt fra Langsetnakken mot nordvest

Midøya i nord sett fra Langsetnakken

Utsikt fra Langsetnakken  mot nordøst og Romsdalsfjorden med Otreøya til venstre og Rekdalshesten til høyre

Utsikt fra Langsetnakken mot nordøst og Romsdalsfjorden med Otreøya til venstre og Rekdalshesten til høyre

Utsikt mot sør fra Langsetnakken med Vestrefjorden ned til venstre og Hellenakken fremst i bildet til høyre. Øtrefjellet midt bildet

Stien ned fra Hellenakken

Skiltet ved veien som viser start på turen til Hellenakken (dette er beskrevet i Stikk UT)