HETTA i ØRSTA

HETTA i Ørsta kommune. På kartet er Hetta anført på ett utspring fra en lang egg og er bare 902 m.o.h.  I Vartdal snakker en om Store og Lille Hetta. Store Hetta er 1125 m.o.h. og det er den som beskrives her som tur.

Turen passer for erfarne fjellfolk med en del klyving, også på vei opp til egga som ender i Store Hetta.

Tid til topps er 2 - 2,5 timer og ca 2 timer ned igjen.

Hvis du kommer med ferge til Festø, kjører du til Vartdal. Der ser du skilt som peker mot Årsetdalen. Du kjører innover dalen og holder til venstre, ca 4 km på asfalt og 3 - 3,5 km på grusvei. Bompenger kr. 30.- Der er ikke noe klare parkeringsplasser, men du kan kjøre over en trebro, men du bør parkere før du kommer til en betongbro. Her er noen oppsamlingsplasser for dyr som det mulig å parkere ved siden av.

Du finner en sti ved enden av veien ved Grytastøylen. Stien grei å følge opp i Bjørnaskaret. Opp i dette skaret skal du ta til høyre. Her er det ikke tydelig sti overalt, men sikt deg oppover ryggen. På de smaleste partier oppover hvor det av til må klyves er der tdelig sti. Den forsvinner når terrenget vider seg ut, men det er en tydelig rygg en skal gå på, også forbi vannet. Videre oppover mot egga må en sikte seg tilslutt med ett lite skar. Her oppfår du full oversikt inkludert på Vassdalstinden. Videre fortsetter du bortover egga til høyre. Det går greit nesten helt frem mot første topp (ikke noe spesielt markert varde på denne toppen. Du kan ikke gå på egga opp til denne, men det er lett finne veien opp på venstre side for egga. Videre mot den kammen som er Store Hetta kan en gå mest på egga, men helt mot slutten går det ikke. Du må runde ned og rundt en bargkant for å komme til første del av kammen som utgjør Store Hetta. Her er det en varde. Lengre borte på kammen ser en rest av et trigometrisk punkt. Dit går en langs egga, men siste metrene til topps krever klyving og det er bedre å gå litt ned til venstre for å komme opp. Hele veien har en fantastisk utsikt. En fin, men krevende tur og god trening mot høydeskrekk.

©KARTVERKET

©KARTVERKET  Sti er merket inn fra Bjørnaskaret og opp og frem til første topp på egga. Ett punkt er satt opp der Store Hetta topp er. På kartet er Hetta satt på

©KARTVERKET Sti er merket inn fra Bjørnaskaret og opp og frem til første topp på egga. Ett punkt er satt opp der Store Hetta topp er. På kartet er Hetta satt på "toppen" på 902 m.o.h.

På vei opp dalen. Her ser en fra venstre Lille Hetta, Store Hetta og Vassdalstinden. Det er november morgen kl 10.00

Lenger oppe i dalen virker  Lille Hetta svært stor i forhold til Store Hetta som ligger nå bak til venstre. Her ser en del av den egga som må gås for å nå Store Hetta.

Lenger oppe i dalen virker Lille Hetta svært stor i forhold til Store Hetta som ligger nå bak til venstre. Her ser en del av den egga som må gås for å nå Store Hetta.

På vei oppover mot Hetta ser en toppen midt i bildet. Den andre toppen til venstre var en del av egga og har ikke noe navn på kartet

Her ser en del av veien opp fra Bjørnaskaret. Det er tildels en smal egg, men behov for litt klyving enkelte steder, men ganske tydelig sti. I bakgrunnen ser Molladalstindane med Jønshorn, deretter mot høyre Romedalstinden og Kolåstind. Langedalen ned til høyre.

Veien oppover ryggen mot egga. Sikter en seg oppover ryggen ser en omtrent der en kommer opp på egga

Til venstre ligger ryggen en går opp på det snøfrie området. Like under egga svinger en mot høyre mot det lilleskaret hvor en kan se en nesten trekantet snøflekk

Her er en opp på egga og ser mot Store Hetta midt i bildet. Til venstre ut av bildet ligger Vassdalstinden. Her fortsetter en bortover egga nesten helt til en kommer til toppen til høyre på bildet. For å komme opp på denne må en gå ned litt til venstre i fjellsiden for å finne veien opp. Her er det en sti sannsynlig laget av hjort.

Her er varden på første

Her er varden på første "toppen" på egga og en ser tilbake der en kom fra.

Her er veien videre som de fleste steder går greit på egga, med unntak av helt mot slutten på siste stigning opp på Store Hetta. Ned til høyre ser en Lille Hetta . Bak den ser en ned mot Vartdal (Nordre Vartdal)

Her ser en tilbake veien en har gått. Pilen viser hvor en kom opp på egga.

Siste del av vei mot

Siste del av vei mot "Store Hetta" Bergkanten en ser strekker seg opp mot toppen må en nedenfor. Så kan en gå rett opp mot egga og her er det en varde.

Varden på toppen med utsikt mot nordvest. Vassdalsvatnet nedenunder

Siste vei helt frem til det trigometriske punkt på toppen ser krevende ut og helt mot slutten må en gå litt ned fra egga for komme opp på toppen

Toppen med utsikt mot Vartdal mot nordvest

Utsikt mot nordøst med først Åvasstinden, Molladalstindane med Jønshorn, Romedalstinden og Kolåstind til høyre

Utsikt mot syd mot Vassdalstinden hvor den lave novembersolen viser seg frem

Vassdalsvatnet. Hareidlandet i bakgrunn. Vartdal til høyre.

PANORAMAUTSIKT fra STORE HETTA

Video starter ved Vassdalstinden og ender opp med å se ryggen av Store Hetta

Konglomerat (stein i stein)