SIKHOLFJELLET og LITLEHORNET

SIKHOLFJELLET og LITLEHORNET fra Strandadalen og Strandamolskreddalen/ Vatnedalen

SIKHOLFJELLET 1317 m.o.h. og LITLEHORNET 1238 m.o.h. Ligger kan en si mellom Smørskredtindane i nord og Skruvane i sør. Sikholfjellet er nok ikke det mest spektakulære fjell en går på, men Litlehornet gir en fantastisk utsikt ned i Norangsdalen med Øye og Urke.

Turen er stort grei. Overgang mellom Sikholfjellet og Litlehornet er det litt bratt ur, men ikke utsatt.

Tur bare til Sikholfjellet tar ca 4-5 timer og  med Litlehornet må en regne 1 1/2 time mer. Litlehornet bare kan en gå, men da er det like greit å velge samme vei som er markert ned fra Litlehornet (tiden vil være ca 5-6 timer).

Kjør fra Stranda og ett stykke etter Helstad ved Rødset tar en av til en traktorveitil høyre (kan være litt vanskelig å se hvis farten er stor). Bompenger kr. 50.- Kjør opp Strandamolskreddalen så langt en kan til Instesætra. Her er ikke noe markert parkeringsplass (så spør om lov til å parkere hvis det er folk på hyttene, eller sett bilen lengre nede for sætra) Tror ikke det er så mange som går der at det blir krangel om plass for parkering.

Fra Instesætra følger en stien innover i Vatnedalen til en ser ett skilt til Svartdalen.

Kryssing av elva gjøres i ett parti ovenom der elva fra Vatnedalen tar imot elva fra Svartdalen. Vassing til knehøyde.

Opp Svartdalskjeften har jeg valgt venstre side av elva.(på vei ned kan en nok se varder som er satt opp på andre siden av elva, men videre markering ned Svartdalskjeften er vanskelig å finne). Når en er oppe i skaret så kan en gå ett stykke inn i dalen og deretter sikte seg mot det høyeste punktet på Sikholfjellet. Der er ingen sti.

Overgang fra Sikholfjellet til Litlehornet må en sikte seg noe til side for egga (mot venstre) ned i skaret mellom de 2 toppene. Kan være litt bratt ur å gå i, men ikke utsatt.

Veien opp til Litlehornet er omtrent midt på ryggen opp mot toppen.

Skal en få god utsikt mot Norangsdalen må en gå ett stykker nedover og fremover fjellryggen fra toppen.

Veien ned igjen er til høyre ned skaret mellom de 2 fjellene. Det første vannet en kommer til er best å passere på høyre side. Etter vannet får en sikte seg ned mot Svartdalskjeften. Greit terreng å gå i.

©KARTVERKET  P er markert for omtrentlig parkeringsplass

©KARTVERKET P er markert for omtrentlig parkeringsplass

©KARTVERKET . Piler angir omtrentlig veivalg opp og ned

Utsikt fra Svartdalskjeften ned Vatnedalen med Instesætra midt i bildet

Sikholfjellet sett fra Vatnedalen. Toppen ligger litt til høyre for midten av bildet

Til høyre for elva går en opp til Svartdalen. I bakgrunnen ser en Skruven. Til venstre er ryggen opp mot Vasshornet og Tverrfjellet

I skaret (Svartdalskjeften). Skruven i bakgrunn. Ryggen opp Sikholfjellet ses til høyre

På vei opp og utsikt ned mot Russadalsvatnet (langt ned i dalen) med Skruven til høyre. Det er helt i andre enden av fjellryggen at en går opp på Skruven

Veien opp Sikholsfjellet

Toppen med varde på Sikholfjellet. Smørskredtindane til venstre og Brekketindane omtrent midt i bildet

Utsikt mot nordøst med Leirvasshornet

Panoramautsikt fra Sikholfjellet. Starter ved Smørskredtindane, Brekketindane bakom og Leirvasshornet. Mot øst ser en del lange ryggen på Svartetindane på andre siden av Strandamolskreddalen/Vatnedalen. Mot syd Vasshornet/Tverrfjellet og Skruvane. Staven og Keipen på andre siden av Norangsdalen

Sikholfjellet sett fra Litlehornet. En kan se at veien ned fra fjellet må gå sydvest for å unngå noen skrenter

Litlehornet sett fra Sikholfjellet. Til venstre for toppen ser en Keipen ( og bak Keipen Risenosa ) og Staven  og til høyre for toppen ser en Jakta stikke høyest opp.

Litlehornet sett fra Sikholfjellet. Til venstre for toppen ser en Keipen ( og bak Keipen Risenosa ) og Staven og til høyre for toppen ser en Jakta stikke høyest opp.

Litlehornet sett fra nordlige kant av Sikholfjellet. Veien ned fra Sikholfjellet må gå langt mer til venstre

I skaret mellom Sikholfjellet og Litlehornet ser en ned i Tverrdalen. Tverrdalen er det vansligtse utgangspunkt for å gå på Smørskredtindane. Det er Leirvasshornet som er høyest og midt i bildet ligger Storhornet

Utsikt fra Litlehornet med Hjørundfjorden.  Slogen  stikker opp til venstre i bildet.Store Smørskredtind midt i biledt og Nordre Smørskredtind til høyre.

Utsikt fra Litlehornet med Hjørundfjorden. Slogen stikker opp til venstre i bildet.Store Smørskredtind midt i biledt og Nordre Smørskredtind til høyre.

Skruven sett fra Litlehornet. Spissen til venstre er Tverrfjellet

En må gå ned og fremover ryggen på Litlehornet for å få god utsikt ned Norangsdalen. Til venstre sees Keipen med snøkledde Risenosa bakom. Jakta stikker opp omtrent midt i bildet

En kan gå ett godt stykk nedover og frem på ryggen av Litlehornet. Toppvarden sees til høyre i bildet. Leirvasshornet til venstre.

På vei tilbake til skaret mellom Sikholfjellet og Litlehornet og ned dalen. En del ur. Vannet passeres best på høyre side. I bakgrunn toppen på Tverrfjellet

Nede ved første vannet som passeres på høyre side. Skruven i bakgrunnen

Stein som viser fin lagdeling

I Svartdalen mot Svartdalskjeften. Kan være glatt i det mosebelagte terrenget

Skilteing mot Russadalsvatnet og Skruven som ligger til høyre . Til venstre ser en ryggen opp mot Vasshornet/ Tverrfjellet

I Vatnedalen beitet det mye hester som gjerne tok kontakt